Zaregistrovat se   Přitlapkovat se
Přitlapkujte se tady:

Jméno:   Heslo:    

Pokud ještě nemáte svůj modrokocouří účet, zaregistrujte se! Registrací souhlasíte s podmínkami používání.
Zapomněli jste heslo?
Vyhledávání

Nahrává se...

Kočky jsou podle vědců patrně stejně chytré jako psi

Datum26. ledna 2017  |  AutorFilip  |  Zobrazení celkem/dnes7 267x / 1x

Kočka a pes
Ilustrační fotka. FreeImages.com/Beverly Lloyd-Roberts

Zatímco výzkumů týkajících se paměti psů je několik, japonští vědci z Kjótské univerzity provedli patrně první podobný test s kočkami. A zdá se, že kočky si vedou stejně dobře, takže jsou patrně stejně chytré.

Studie se týkala 49 koček a zkoumalo se, zda si jsou schopny vybavit vzpomínku na pozitivní zkušenost, jako je získání oblíbené pochoutky.

Unikátní vzpomínka na určitou událost se označuje jako epizodická paměť, u lidí je to například schopnost vědomě si vzpomenout, co jste měli dnes k obědu. Výsledky výzkumu mohou tedy znamenat, že kočky mají jistý typ vlastního vědomí. Spekulovat se dá podle vědců pak i o tom, zda si mohou samy aktivně vyvolat a užívat si své vzpomínky, podobně jako lidé.

U koček se testovala schopnost zapamatovat si, z jaké nádoby už kočka jedla a z jaké ne, a to po uplynutí 15 minut.

Zdá se, že podobná schopnost umožňuje kočkám pamatovat si, kde už kořist hledaly, a také si vybavit místa, kde se obvykle dá něco k snědku najít.

Výsledky výzkumu publikoval časopis Behavioural Processes.




Tagy ?

výzkumchovánípaměť


Obsah se nahrává...


Sdílejte!  |  O sdílení
Sdílet přes e-mail Sdílet na Facebooku Odeslat pomocí Facebook Messengeru Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+





24 komentářů

Pro přidání komentáře se prosím přitlapkujte.

Reda
KocouřákReda  Datum29. ledna 2017 17:46

To snad ani nemuseli bádat, mohli se zeptat chovatelů :-)

barras
Kocouřákbarras  Datum29. ledna 2017 9:32

Marti, i to je možný. Ale tomu, když sedí u misky, kterou mu já ne a ne naplnit jídlem, a mrká na mě jedním okem, rozumím snad víc než dobře :-D

evelinas
Kocouřákevelinas  Datum28. ledna 2017 20:22

Súhlasím v niečom s Katip 50,no na druhej strane mám velmi rada prieskumy ,čo sa týka stravy,dlžky života,množstva koček, všetko, čo mi povie o našich chlpáčov viac.Kedže som doma a mám ich 5,poznám ,čo mi chce každá naznačit.

gwen
Kocouřákgwen  Datum28. ledna 2017 17:47

Víš, co je Barčo zajímavé? Že si tu můžeme napsat, že jejich mimika řekne víc než tisíc slov, ale nikdy si nebudeme jisti, jestli jejich mimika=mimika, které mi rozumíme. Tím chci říct, že třeba právě tím souhlasným říkají nesouhlas nebo úplně něco jiného. Je my si k tomu přisuzujeme možná i to, co bychom si přáli, aby tak bylo. A možná právě proto jsou ty výzkumy. Lidi se chtějí dozvědět víc. Teď jde o to, jestli to, co se dozvědí, tak je. Ale pro někoho to může být blábol a pro někoho je to fascinující...o))
Apropós, třeba se chodí kontrolovat a koukat do zrcadla, jestli se opravdu umyl pořádně a všude.o))

barras
Kocouřákbarras  Datum28. ledna 2017 14:00

Marti, je možný, že je to takovej kočičí narcis :D
Jinak kočky jsou strašně chytrý a mazaný... ví, jak na člověka a jejich mimika mnohdy řekne víc než tisíc slov :D

Filip
KocouřákFilip  Datum28. ledna 2017 13:51

Marti! :o))))))))))))))))))

gwen
Kocouřákgwen  Datum28. ledna 2017 13:50

Katyp - vidíte, já zase když se podívám všude okolo na sociálních sítích, tak vidím články a motto, jak jsou kočky nejchytřejší, nejlepší, nejmazlivější a nej nej nej na světě.
Neviděla bych to tak zle - prostě lidé se věnují výzkumu, chtějí zjistit víc a to nemá žádný vliv na to, jestli svoji kočku budete mít radši nebo ne. Třeba jednou dojdeme k tomu, že bude překladač z člověčí na kočičí řeč a to se teprve potom dozvíme.
(Tedy, jen jestli by to většina lidí vůbec chtěla vědět.-o)))))

gwen
Kocouřákgwen  Datum28. ledna 2017 13:42

Barčo, třeba se sám sobě hrozně líbí.o))

barras
Kocouřákbarras  Datum28. ledna 2017 13:32

gwen - Marti, já poslední dobou vypozorovala, že se Drakouš v zrcadle snad asi pozná... sedne si před skříň, kouká na sebe, párkrát třeba pootočí hlavou, umyje se a jde pryč :D naposledy třeba dneska ráno. Ale nevím to samozřejmě jistě, to nikdo, jen mi to tak poslední dobou připadá... :)

Filip
KocouřákFilip  Datum28. ledna 2017 13:19

Kdybych tady napsal "Kočky jsou chytřejší než psi", jako to prezentoval jako jediný na světě (asi) Český rozhlas Plus, psali byste všichni, jak je to jasné, a nikdo by nenapsal slovo "blábol" :o)

Článek na Českém rozhlasu - http://www.rozhlas.cz/plus/dnesniplus/_zprava/vyzkum-pameti-zvirat-ukazal-ze-kocky-jsou-chytrejsi-nez-psi--1692447

Pro úplnost, vědci přímo uvádějí: "These results were similar to findings in dogs." - a já si nebudu vymýšlet, co vědci o výsledku sami říkají.

To, že se něco vyzkoumá - a já prostě rád zkoumám věci a zajímám se o to, co se zjistí - neznamená, že je něco dobře nebo špatně. Že se černé díry vypařují? Fajn, jsem rád, že se to ví - ale není to dobře nebo špatně. Že kočky uloví tolik a tolik ptáčků? Asi jich lovili tolik i dřív, než se to vědělo. A vědět, to přece je - pro mě - spíš dobře než špatně. Jak se s informacemi naloží, to už je pak na každém z nás.

Takže... černé díry i kočky mě budou fascinovat, ať se o nich zjistí cokoliv. Shodit něčí práci a úsilí jde snadno. Já jsem naopak rád, že se ví zase o kousek víc.

snoopy
Kocouřáksnoopy  Datum28. ledna 2017 12:15

katyp, s oběma Vašimi komenty ve všem souhlasím, líp bych to nenapsala.

katyp50
Kocouřákkatyp50  Datum28. ledna 2017 11:19

Gwen "dožralo" je silné slovo. Nedožralo. Já jen v poslední době začínám být alergická na podobné články. Např. se dočtu, že kočky jsou nejhorší a největší predátoři, kteří v přírodě zlikvidují miliony ubohých ptáčků, protože hlodavců, kterými se živili, rapidně ubývá.... a výsledek je ten, že se jim ubližuje ještě víc než dosud. Na jednu stranu člověk likviduje cíleně vše kolem sebe - přírodu, zvířata, rostliny.... jako kdyby měl právo na to rozhodnout co je špatně a co je dobře. Na druhou stranu se lituje jak je příroda krutá když na něj sešle povodně či jiné lahůdky. Vystříleli jsme vlky, rysy, teď se radujeme, že jsou tu zpátky a na druhé straně je budeme zase střílet když si nějaký chudáček zemědělec bude stěžovat, že mu zadávili slepici. Jak u blbejch. Nojo, PÁN TVORSTVA - ČLOVĚK, který napáchal za své existence víc hrůz než jakékoliv šelmy. Přečetla jsem nedávno rozbor inteligence jednotlivých druhů psů. Který se rychle učí, rychle si pamatuje.... Panebože proč to někdo zkoumá? Když si pořídím psa, tak pro potěšení a pohyb nebo i proto, abych s jeho pomocí reprezentovala, snažím se ho vychovat a naučit základní povely, jsem-li normální. Pokud nejsem, tak je úplně jedno, co to bude za rasu, protože nevychovaný pes může být inteligentní jak chce, ale pořád je nevychovaný. To samé s kočkami. Nedávno vyslyšený blábol o tom, že všechny černé kočky mají nižší inteligenci a jsou blbé mě taky docela dostal. Já mám kočky 4, původně jich bylo 8, 4 mi odešly za Duhový most. Jsou a byly z ulice, z útulků..... nekoupila bych zvíře bez PP z množíren, ale ani od renomovaného chovatele. Myslím, že potřebných je kolem nás dost. Nehodlám chodit na žádné výstavy, chci je mít jako svoje kamarády. A je mi naprosto jedno, jestli některý z mých chlupatých vetřelců je inteligentnější než ten druhý. Protože ani kdybych měla 4 děti a každé bylo jinak nadané tak to nejméně chytré přeci nezavrhnu. Prostě tak.
Vážím si každého člověka, který respektuje přírodu, zvířata, pomáhá, zachraňuje - to děláte i Vy všichni tady na MK i na jiných podobných serverech. Díky za to.

katyp50
Kocouřákkatyp50  Datum28. ledna 2017 11:01

Já nevím, ale asi bych neměla to srdce nechávat Čertíka po půl roce, stráveném v teplíčku a pohodlí nového domova zase samotného někde venku na chatě. Stýskat se mu určitě bude a nepochopí, proč byl zase odložen. On to tam pozná, to je jasné, ale nebude ničemu rozumět. Já vím, že je to těžké cestovat s oběma vlakem. Já bych se spíš přikláněla k tomu nechávat je v Praze spolu oba. Budou ve svém prostředí, budou si hrát, určitě máte někoho, kdo za nimi zajde vyčistit záchůdek a pohladit a oni to vydrží. Já své kočky dávno už s sebou ven netahám a když někam jedu, zůstávají doma. Ano, je mi smutno, muchlám se s plyšovým medvědem, ale vůči nim je to mnohem šetrnější řešení.

Karla z Končin
KocouřákKarla z Končin  Datum27. ledna 2017 17:04

Marcelo, a nemohl by Míša zůstávat v bytě?

evelinas
Kocouřákevelinas  Datum27. ledna 2017 16:29

V tomto vám nikdo neporadí.Viem,že s dvoma kocúrmi sa cestovat vlakom nedá.No ked bude celý týždeň sám,môže sa mu niečo stat,alebo sa zraní a vy nebudete nablízku.Ja ked odchádzam z domu,hoci aj na hodinu,tak všetci musia byt dnu.Sú naučený,že ked ich niečo vylaká ,tak klopú a sú hned dnu.Jeden známy dal mačičku z bytu,do rodinného domu k strýkovi.Chodila ho hladat a čakat na cestu,kde ju prešlo auto.Ja tiež Fionku aj ked bude teplejšie nedám von.Vidím ako si užíva prúteného pelieška,do ktorého jej svieti slniečko a vonku vyjde raz za deň skontrolovat na 2 minúty búdičku.

marcelab
Kocouřákmarcelab  Datum27. ledna 2017 8:48

A já poslední dobou zase řeším, až budu muset (hodně nerada) Čertíka vrátit na zahradu, jestli to tam pozná, ale asi ano, vždyť tam byl čtyři roky. Jen už nebude chodit k sousedce, ale ke mně, to je jasné. A teď začínám mít zase problém, zcela opačný než na podzim, jestli se klukům nebude po sobě stýskat. Míša bude zase v pátek cestovat, Čertíka tam nechám, ale samozřejmě zaopatřeného i s obojkem a magnetem, aby mohl dovnitř, kdyby bylo ošklivo nebo by chtěl být v bezpečí. Tahat dva kocoury vlakem opravdu nemohu. Ale při představě, že tam bude Čertík sám, se mi už teď stýská. A zase nechat tam přes týden i Míšu, to by bylo asi k nevydržení. Jsou opravdu oba moc hodní a hrají si, neperou se, jen prostě blbnou. A je to úplně jiné mít jednoho kocoura nebo dva. Mám i dojem, že je Míša rád, že tam není přes den sám. Uvidíme. Nejlepší by bylo, kdybych už byla v důchodu, a bylo by po problému.

evelinas
Kocouřákevelinas  Datum27. ledna 2017 7:34

Myslím si,že pamät a rozumové schopnosti sú na sebe závislé.Je to presne tak ako u ludí.Jeden je nepoučitelný a stále robí tie isté chyby,lebo si nepamätá,inému stačí raz a poučí sa.U nás je najchytrejší Aladárko,možno to súvisí s jeho pokojnou povahou,no vždy si najprv všetko premyslí a potom koná,tým pádom dokáže veci ,ktoré ostatní nedokážu.Otváranie všetkého možného.Ked chce taštičku a dopredu vyhodnotí,že nieje čas jedla a nedám mu ju,naláka ma k terasovým dverám ,že chce von a tam sa zo mnou otočí do kuchyne ku skrini.Nielenže ukáže na tú správnu značku,no vie aj, ktorá farba je najchutnejšia.Stačilo naučit prvého kocúrika v domácnosti,kde sa lezie a kde nie ostatní to odpozorovali a správajú sa tak.Fionku nikdo neupozorňoval,že má chodit do zachodíka,že prútený peliešok je jej,ani kde sa liest nemá.Stačilo jej chvílku pozorovat ostatných,všetko zapamätat,vyhodnotit situáciu a je najvzornejšia domáca mačička o ktorej by nikdo nepovedal,že strávila skoro 11 rokov výlučne vonku.Nepoznám psíka,ani z čítania,ktorý by si dokázal behom jedného dňa zapämätat tolko vecí a správat sa podla toho.Filip,rada si prečítam ak nájdete k tejto téme niečo viac ,no myslím si ,že väčšina z nás v tom má jasno.

Filip
KocouřákFilip  Datum26. ledna 2017 20:19

Evelinas, článek není o porovnávání koček a psů, to vůbec. Jen s pamětí, touto epizodickou, jsou na tom podle výzkumu patrně stejně. A kočky vidí něco, co my ne, to ano. Ale my zase vidíme něco, co zase nevidí kočky (třeba víme, proč si mají vzít odčervovací pilulku). Každý má jiné schopnosti. A hrozně moc mě zajímá, co si asi kočky myslí, jak věci vnímají. Budu to dál zjišťovat! :o)

evelinas
Kocouřákevelinas  Datum26. ledna 2017 19:23

Je to niečo,čo sa nedá porovnávat.Pred psíkom Elinkou si viac musíme dávat pozor na jazyk.Vždy sleduje,čo sa hovorí aj ked nehovoríme k nej.Ked začuje,že sa ide na návševu alebo na vylet už je v prenosnej taške.Ked začuje slovo príde,čaká pri dverách.Ked niekto z mačičiek čaká pri dverách, pribehne aj na poschodie aby som išla otvorit.To je len malá čast toho,čo vie a čo sa ešte naučí.Aj tak som presvedčená,že mačky majú lepšiu pämät,viac sa vedia zo situácie poučit a nikdy nerobia to čo nechcú,čo je tiež známka chytrosti.Majú lepšiu intuíciu a vidia aj to ,čo my nie.

gwen
Kocouřákgwen  Datum26. ledna 2017 17:01

Mně by třeba stačilo vědět, jestli, když se dívají do zrcadla ví, že jsou to ony...o)))))

Karla z Končin
KocouřákKarla z Končin  Datum26. ledna 2017 17:00

Kočkám se stejně nikdy úplně do hlavy nedostanem, na to jsou moc chytré :-)
Trošku přemýšlím, jak moc paměť souvisí s chytrostí, ale asi ano. Je fakt, že kdybych si nic nepamatovala, asi bych moc chytrá nebyla :-)
A připomnělo mi to vtip: Víte, proč jsou kočky chytřejší než psi? Už jste někdy viděli 7 koček táhat sáně? :-)))

gwen
Kocouřákgwen  Datum26. ledna 2017 15:56

Katyp...co přesně vás dožralo? Že by kočky mohly být stejně chytré jako psi? Nebo že by nebyly chytřejší?
Nebo že někdo zkoumá, jak to vůbec ve zvířecích mozcích funguje? Nebo je tahle zpráva pro vás úplně zbytečná a měla jste potřebu se k tomu vyjádřit?

Filip
KocouřákFilip  Datum26. ledna 2017 15:30

Musím říct, že mě informace zaujala z pohledu toho, že o vědomí koček se toho - asi? - moc neví. Beru to jako střípek do skládanky.

Když jsem loni slyšel přednášku o problematickém chování koček, zaujalo mě, nakolik tam přednášející vkládala do koček lidské uvažování. Od té doby si říkám, jak moc to tak je, nebo je to třeba nějak jinak?

katyp50
Kocouřákkatyp50  Datum26. ledna 2017 14:57

To je blábol!

Výše uvedené názory a komentáře nevyjadřují stanovisko Modrého kocouře.cz. Modrý kocouř.cz si vyhrazuje právo příspěvky odporující dobrým mravům, v rozporu se zákony nebo obsahující reklamu smazat.

Reklama

Nejčtenější

1
Kdy je možné odebrat kotě od kočky? A proč ... (21x)
2
Proč kočky přešlapují na měkkém aneb co je to mléčný ... (19x)
3
Vaříme pro kočky: Polévka pro kočky (17x)
4
Naléhavě hledáme dobrovolníka pro pomoc ... (15x)
5
RSS kanály (15x)
6
Kočičí jména (14x)
7
Vyhlášení NEJ fotky listopadu 2024 (13x)
8
Síťování balkonu a oken aneb Tvoření kočičího ... (13x)
9
Kartouzská kočka (12x)

Bude tohle NEJ fotka měsíce prosince?

...
Máte fotku svého kočičáka? Právě máte možnost ji do soutěže NEJ fotka nominovat!

Má Váš kočičák už svou stránku ve Zlaté knize?

Víte, že svému kočičákovi tady můžete vytvořit osobní stránku? Víte, že pak může mít své vlastní kočkoalbum, deníček a další?

Registrujte se!

Registrace není povinná, ale umožní Vám využívat všechny funkce, které Modrý kocouř.cz nabízí - jednoduché vkládání fotek, komentování nebo komunikace s ostatními Kocouřáky.

Reklama

Modrý kocouř.cz (c) 2024

Všechna práva vyhrazena.
O stránkách
Ochrana osobních údajů
Politika využití cookies
Modrokocouří blog
Novinky
Nápověda
Reklama
Kontakt

Archivováno Národní knihovnou ČR
Facebook Twitter Google Plus Instagram YouTube

Tyto stránky používají soubory cookies, abychom vám usnadnili a zpříjemnili jejich procházení. Rozumím
Jak cookies používáme?

Top