Zaregistrovat se   Přitlapkovat se
Přitlapkujte se tady:

Jméno:   Heslo:    

Pokud ještě nemáte svůj modrokocouří účet, zaregistrujte se! Registrací souhlasíte s podmínkami používání.
Zapomněli jste heslo?
Vyhledávání

Nahrává se...

Kočka a umění. 3. díl: Baroko a renesance

Datum20. června 2005  |  AutorApril  |  Zobrazení celkem/dnes18 841x / 4x

V mnoha katedrálách po celé Evropě nalezneme vyobrazení koček, ať už humornou scénu průvodu krys nesoucích rozvalenou kočku směrem ke krysímu katovi v Tarragonské katedrále ve Španělsku, nebo v San Giorgio Maggiore v Benátkách, reprezentující scény ze života sv. Benedikta.

Kočku nalezneme na obrazech spojených s náboženstvím - narození panny Marie, nebo vyobrazení Svaté rodiny, i na fresce Domenica Ghirlandajo ve Florencii Poslední večeře (konec 15. století), kde Jidášovi dělá společnost kočka, sedící mu u nohou.

Kočky a umění - baroko a renesance

Ale abychom nezmiňovali jen nám nepříliš známé autory, kočku nalezneme i v renesančním díle Albrechta Dürera z přelomu 15. a 16. století Adam a Eva v zahradách ráje. Jeho kočka je už nakreslená do detailu, přirozené ohnutí nohou, téměř každý jednotlivý chlup v srsti je zřetelný.

Kočky a umění - baroko a renesance

Judit Leyster, holandská malířka, byla jednou z mála žen, která se prosadila v tomto téměř ryze mužském oboru. S největší pravděpodobností byla žákyní Franse Halla, neboť její styl zobrazení, např. Blázen hrající na loutnu, byl velmi podobný jeho, dokonce v průběhu doby byla pozapomenuta a některé obrazy byly připsány právě Hallovi. Byla první ženou přijatou do haarlemského malířského cechu Sv. Lukáše. Obraz je z poloviny 17. století. Kočka je na něm znázorněna velmi realisticky a je jasné, že by si přála být někde úplně jinde, než zde.

Kočky a umění - baroko a renesance

Jedním z velmi známých barokních umělců poloviny 17. století byl Rembrandt - i on ve svém dřevorytu zobrazil kočku.

Kočky a umění - baroko a renesance

V obraze Giordana Luca Narození panny Marie ze 17. století, který visí ve Vídeňské galerii, nalezneme čilý ruch po narození dítěte, v jehož středu, vedle židle v koši vystlaném měkkými poduškami, spí kočka.

Kočky a umění - baroko a renesance

Kočka na obrázku holandského umělce Jana Steena ze 17. století Lekce kočičího tance není podobnou lekcí nejspíš nadšena. Jan Steen byl synem pivovarnického sládka a je považován za jednoho z nejvýznamnějších malířů Holandska. Původně maloval krajiny, ale později se zaměřil na život středních vrstev. I jeho povolání - hospodský - mu dalo mnoho námětů na obrazy.

Kočky a umění - baroko a renesance

Alexandre-Francois Desportes začal malovat již ve věku 12ti let na naléhání svého otce. Po krátké době života v Polsku, kdy maloval polskou královskou rodinu, přesídlil do Francie, kde se stal oblíbeným malířem Ludvíka XIV. a Ludvíka XV. Byl pověřen malováním jeho milovaných psů a honů. Tady vidíme kočku, která si z tohoto honu taky odnese svojí kořist.

Kočky a umění - baroko a renesance

William Hogart, anglický umělec zobrazoval sociální zlo 18. století. Sbírka Čtyři stupně krutosti měla ukázat zločinné chování v tehdejším Londýně. Jedním ze čtyř obrazů je i souboj dvou koček na život a na smrt.

Kočky a umění - baroko a renesance

Obsah se nahrává...


Sdílejte!  |  O sdílení
Sdílet přes e-mail Sdílet na Facebooku Odeslat pomocí Facebook Messengeru Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+




Související Kočkočtení >

Kočka a umění. 1.díl: Starověk

Přes krásu, eleganci, barevnost a přítulnost koček není jejich detailní přítomnost ve významných uměleckých dílech, obrazech, sochách, dřevorytech až tak velká, jak by se dalo očekávat. Důvodem pro jejich absenci může být fakt, že kočka je svým způsobem nezachytitelná a plná protikladů. Její oči symbolizují tajemnost, v každý denní okamžik se na vás kočka kouká jiným pohledem, oči tak cizí a zároveň známé... První díl nového seriálu "Kočka a umění" se zabývá starověkem.

1
  |  Počet zobrazení15 101x
Datum6. června 2005

Kočka a umění. 2. díl: Středověk

O co více byly ve starověku kočky uznávány a ctěny v Egyptě, o to těžší situaci měly ve středověké Evropě. Ve středověku vznikala mnohá velkolepá díla zobrazující náboženské motivy. Křesťanství ale chápalo kočku jako symbol lenosti a chtíče a věřilo se, že černá kočka je ztělesněním ďábla. Přesto nalezneme kočku v mnoha dílech té doby.

1
  |  Počet zobrazení16 230x
Datum13. června 2005



Zatím bez komentáře

Pro přidání komentáře se prosím přitlapkujte.

Zatím není přitlapkován žádný komentář.

Reklama

Má Váš kočičák už svou stránku ve Zlaté knize?

Víte, že svému kočičákovi tady můžete vytvořit osobní stránku? Víte, že pak může mít své vlastní kočkoalbum, deníček a další?

Registrujte se!

Registrace není povinná, ale umožní Vám využívat všechny funkce, které Modrý kocouř.cz nabízí - jednoduché vkládání fotek, komentování nebo komunikace s ostatními Kocouřáky.

Reklama

Modrý kocouř.cz (c) 2024

Všechna práva vyhrazena.
O stránkách
Ochrana osobních údajů
Politika využití cookies
Modrokocouří blog
Novinky
Nápověda
Reklama
Kontakt

Archivováno Národní knihovnou ČR
Facebook Twitter Google Plus Instagram YouTube

Tyto stránky používají soubory cookies, abychom vám usnadnili a zpříjemnili jejich procházení. Rozumím
Jak cookies používáme?

Top